آذربایجان (آرازاولکسی )

اینترنت از روزهای آغازینش در تسلط مردان بوده است، اما از سال ۲۰۰۰ جمعیت استفاده کنندگان به طور مساوی بین زنان و مردان تقسیم شده اند. به علاوه نسبت زنان آنلاین تقریبا با مردان آنلاین برابر است. بررسی یافته های پیمایش اینترنت و زندگی آمریکایی مه توسط موسسه پو بین مارس۲۰۰۰ تا سپتامبر ۲۰۰۵ انجام شده، روندها و همبستگی های جالبی را نمایان می کند :

- احتمال حضور زنان جوانتر در اینترنت بیشتر از مردان جوانتر است اما درمورد بزرگسالان، احتمال حضور مردان بیش از زنان است : از بین جمعیت آنلاین در سنین ۱۸ تا ۲۹ سال، ۸۶% آنان را زنان تشکیل می دهند در مقایسه با ۸۰% از مردان در همین سن. در مورد بزرگسالان اما ۳۴% از مردان ۶۵ سال به بالا از اینترنت استفاده می کنند در مقایسه با ۲۱% از زنان در این سن.

- مردان مجرد بیش از زنان مجرد احتمال دارد که کاربر اینترنت باشند : ۶۲% از مردان مجرد در مقابل ۵۶%از زنان مجرد .در مورد مردان و زنان متاهل اما ، احتمال حضور زنان متاهل اندکی بیش از مردان متاهل است : ۷۵% از زنان متاهل در مقابل۷۲% از مردان متاهل .

- احتمال دارد مردانی که فرزند بالای ۱۸ سال دارند بیش از زنان با همین شرایط در اینترنت حضور داشته باشند اما ۶۱% از مردان بدون فرزند در مقایسه با ۵۷% از زنان بدون فرزند آنلاین هستند. احتمال حضور مردان و زنان با فرزندان خردسال در اینترنت یکسان است ؛ نیز ۸۱% از مردان دارای فرزند و ۸۰% زنان دارای فرزند آنلاین هستند .

- در یک روز معمولی، احتمال آنلاین بودن مردان بیشتر از زنان است: ۶۱% از مردان در مقابل ۵۷% از زنان آنلاین هستند.

- تعداد دفعاتی که مردان در هر روز وارد اینترنت می شوند بیش از زنان است. بنا بر آمار ۴۴% مردان حداقل روزی چند بار وارد اینترنت می شوند، اما آمار زنان ۳۹% است.

- احتمال دارد مردان بیش از زنان مایل باشند به وسیله اینترنت پرسرعت از خانه هایشان به شبکه متصل شوند. ۵۲% از مردان و ۴۸% از زنان با اینترنت پرسرعت از خانه هایشان به شبکه متصلند.

- مردان و زنان به یکسان تقریبا با درصدهای یکسان از طریق خانه هایشان به اینترنت دسترسی دارند. ۸۹% مردان و ۸۷% زنان در خانه به اینترنت دسترسی دارند.

- مردان و زنان از نظر دسترسی به اینترنت در محل کار نیز یکسانند. در میان کاربران اینترنت که مشاغل تمام وقت یا پاره وقت دارند ۶۵% مردان و ۶۶% زنان ار محل کارشان به شبکه متصلند.

- در مقایسه با زنان، مردان احتمال دارد که بیشتر برای چک کردن وضعیت آب و هوا، اطلاع یافتن از اخبار روز، رسیدگی به لیست کارهای روزانه، دنبال کردن اخبار ورزشی و اطلاعات سیاسی و اقتصادی، تحقیقاتی در راستای شغلشان ، دانلود نرم افزار، دانلود کردن و گوش کردن موزیک، پیگیری نرخ گذاری محصولات و سرویس های خدمات قابل پرداخت از طریق سرویس های اعتباری، استفاده از دوربین تحت وب و شرکت در کلاس های آنلاین وارد اینترنت شوند.

- در مقایسه با مردان، احتمال دارد زنان در اینترنت بیشتر در این حوزه ها فعال باشند : ایمیل می گیرند و می فرستند، به دنبال نقشه ها و اطلاعات مسیر یابی می روند، اطلاعات در مورد سلامتی و دارو و درمان را جستجو می کنند، از سایت هایی که اطلاعاتی در مورد سلامتی و مشاوره و حل مشکلات شخصی را پشتیبانی می کنند دیدن می کنند و اطلاعات مذهبی را جستجو می کنند.

- رشد نرخ مشارکت زنان در این دسته از فعالیت های آنلاین از رشد نرخ مشارکت مردان بیشتر است: رجوع به سایت های دولتی، سایت اطلاعات مذهبی، تماشای ویدئو ها یا گوش کردن به کلیپ های صوتی، دنبال کردن اخبار و اطلاعات نقشه ها و جهت یابی و جستجو برای محصولات و فرآورده های مورد نیاز.

- زنان بیش از مردان ایمیل می فرستند و دریافت می دارند. تقریبا ۹۴% از زنان آنلاین و ۸۸% مردان آنلاین از ایمیل استفاده می کنند.

- زنان بیشتر ایمیل های شخصی برای دوستان و خانواده شان می فرستند. آنان بیش از مردان در مورد خبرهای جدید یا مشکلات و نگرانی هایشان و نیز راهکارها و برنامه هایشان ایمیل می فرستند.

- احتمالا زنان بیش از مردان به ایمیل هایی که به دوستان و خانواده و همکارانشان می فرستند یا دریافت می کنند اهمیت می دهند. زنان می گویند ایمیل روابط شان را با دوستان، خانواده و همکارانشان گسترش می دهد اما مردان کمتر به این کارکرد ایمیل معترفند. همچنین آن ها بیش از مردان ایمیل را در بهبود آتمسفر در محیط های کاریشان موثر می دانند.

- ارتباطات آنلاین مردان بیشتر با گروه های خاص موردعلاقه شان است.

- مردان بیش از زنان معاملات آنلاین انجام می دهند اگرچه اشتیاق هردو گروه برای به کارگیری اینترنت به عنوان ابزاری برای انجام امور بازرگانی و تجارت رو به افزایش است .

- استفاده از اینترنت برای کسب اطلاعات: مردان بسیار بیش از زنان در اینترنت در پی یافتن اطلاعات مورد نیازشان هستند و از آن اطلاعات به صورتی کاربردی استفاده نیز می کنند.

- مردان بیش از زنان از اینترنت با هدف تفریح و سرگرمی استفاده می کنند.

۹۱/۱۱/۲۲
محمد رضانژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی