آذربایجان (آرازاولکسی )

چند نکته در مورد خواستگاری

يكشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۱، ۰۵:۴۰ ب.ظ

انتخاب همسر یک کار چند روزه نیست، بلکه یک فرایندی است، که شاید با توجه به مورد چند ماه طول بکشد. آنچه که در این انتخاب بسیار اهمیت دارد این است که ما مراحل مختلف این فرایند را، اعم از جلسات خواستگاری، تحقیقات و مراجعه به مشاور و کارشناس خانواده آگاه را با صبر و حوصله و بصورت منطقی و علمی طی کنیم. در این نوشتار قصد دارم به یکی از دغدغه­های دختر و پسر­های جوان، که همان سوالات و نحوه پرسیدن آن­ها در روز خواستگاری است، پاسخ دهم تا بتوانند به شناخت بهتری از همدیگر دست پیدا کرده و یک ازدواج موفق داشته باشند. امّا قبل از آن تذکر چند نکته را ضروری و لازم می­بینم:

1. موضوعات و سوالات انحصاری نمی‌باشند، به عبارت دیگر می‌توانید بر حسب مورد آن را کم و زیاد کنید.

2. لازم نیست که همه سوالات در جلسه اوّل پرسیده شوند. بهترین کار این است که از هر دسته 3 یا 4 سوال مهم انتخاب و بحث و بررسی شود.

3. اگر شما شروع کننده صحبت هستید پس از 4 یا 5 سوال، از طرف مقابل نیز بخواهید چند تا از سوالات خود را مطرح کند و بعد شما ادامه بدهید. (نکته بسیار مهم این است که خوب به اولین سوالات توجه کنید چرا که اولین سوالات هر دختر و پسری، نشاندهنده دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌های زندگی اوست)

4. از پرسیدن سوالات کلی پرهیز کرده و مصداقی صحبت کنید. درصورت مبهم بودن جواب‌ها توضیح بیشتری از طرف مقابل بخواهید. ( به عنوان مثال: بجای اینکه بپرسید، حجاب خوب است یا بد؟ بپرسید، به نظر شما چه نوع حجابی برای زنان مناسب است چادر یا مانتو و ... / شما از چه نوع حجابی استفاده می‌کنید؟)

5. دقت شود که جواب سوال در دل سوال نباشد. این کار باعث می‌شود که طرف مقابل نظر واقعی خود را بیان کند. ( به عنوان مثال: بجای اینکه بپرسید، به نظر من زنان می‌توانند خارج از منزل کار کنند، نظر شما چیست؟ بپرسید، نظر شما در مورد کار کردن همسرتان در خارج از منزل چیست؟)

6. بهتر است سوالات خود را از قبل بر روی کاغذی بنویسید تا مبادا در جلسه خواستگاری از یادتان برود. پاسخ‌های فرد مقابل را یادداشت کنید تا بعداً بهتر و با دقت بیشتری مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

7. سوالاتی که پاسخ آنها بله یا خیر است هم سوالات معتبری نیستند. چرا که جواب کامل و قانع کننده‌ای نمی‌دهند. اولاً سوال‌هایتان را طوری طراحی کنید که فرد مقابل بتواند در پاسخ به آنها توضیح دهد و ثانیاً حتماً از فرد مقابل بخواهید در مورد پاسخ‌هایی که نوع نگاهش به زندگی را بیان می‌کنند، توضیح بیشتر و کاملتری بدهد.

8. گفتن همه چیز در جلسات خواستگاری لازم نیست. مانند برخی از موضوعات که راز بوده و احتمال آشکار شدن آن هم صفر است. اما اگر احتمال افشاء شدنش وجود دارد، حتماً بگوید و همچنین مطرح کردن مسائلی که به زندگی آینده و مشترک دو نفر ربط دارد، ضروری است.

۹۱/۱۲/۲۷
محمد رضانژاد

نظرات  (۱)

مثل همیشه عالی بود
دستت نه درده ......20
حتما استفاده میکنیم

.....................................
سلام دوست من این مطلبو گذاشتن فقط برای توووووووووووووووو

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی